Plurilinguisme et influence translinguistique en français L3 : quelles implications pour l'enseignement et la formation ?

Résumé : This study examines the (non) native speaker's use of his plurilingual repertoire in exolingual "face to face" or online conversations. We looked at interactions between french-speaking native students and learners of french as a third language in order to assess the role of the other languages underlying the production in L3, and to analyze the native speaker's attitude when he has recourse (or not) to his knowledge of the learner's first or foreign language. The results are complemented with the analysis of these plurilingual practices by students pursuing a Master in teaching a foreign language.
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https://hal-univ-paris3.archives-ouvertes.fr/hal-01448568
Contributeur : Pascale Trevisiol <>
Soumis le : samedi 28 janvier 2017 - 14:05:28
Dernière modification le : vendredi 14 juin 2019 - 01:22:09
Document(s) archivé(s) le : samedi 29 avril 2017 - 12:51:13

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  • HAL Id : hal-01448568, version 1

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Pascale Trévisiol-Okamura, Martine Marquilló Larruy. Plurilinguisme et influence translinguistique en français L3 : quelles implications pour l'enseignement et la formation ?. Le Français dans le monde. Recherches et applications , Paris : Français dans le monde, 2017, Recherches sur l'acquisition et l'enseignement des langues étrangères : nouvelles perspectives, 61. ⟨hal-01448568⟩

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