Acquisition and use of past tense-aspect morphology by French monolingual and French-English bilingual children : a study of interactions between past morphology and lexical aspect in spontaneous and narrative data across languages - PRISMES Accéder directement au contenu
Thèse Année : 2021

Acquisition and use of past tense-aspect morphology by French monolingual and French-English bilingual children : a study of interactions between past morphology and lexical aspect in spontaneous and narrative data across languages

Acquisition et emploi des formes verbales au passé dans le discours d'enfants monolingues francophones et bilingues français-anglais : une étude de l'interaction entre temps et aspect lexical dans le discours spontané et narratif de jeunes enfants en français et en anglais

Résumé

This dissertation focuses on the acquisition of past verb forms in French and in English by two French monolingual children filmed between 1;06 and 4;05 and two French-English bilingual children filmed between 2;06 and 3;07 in spontaneous interaction with their caretakers. I also analyze the productions of six bilingual children aged from 3;11 to 7;08 and recorded during two family dinners and narrative sessions in French and in English.This work is set within usage-based theories, which present language acquisition as driven by language exposure and use. I investigate the interactions between past morphology and lexical aspect in the narrative and spontaneous productions of the children and in their input, to test the predictions of the prototype account of the Aspect Hypothesis. The adults’ use of past verb forms in the longitudinal corpora was thus confronted to the children’s use of tense-aspect morphology. The first two parts present the theoretical framework, the method and the corpora used. I then show that the children recorded longitudinally first produced past morphology predominantly with the types of predicates they were used with most frequently in their input. All children used these forms with restricted temporal functions. Language dominance affected the bilingual children’s use of past verb forms in narrative and spontaneous discourse, suggesting that their acquisition highly depends on the quantity of input received by children in their two languages. Task-type effects were identified in the children’s use of past verb forms in their narrative productions, where they used past morphology to serve less complex functions in the more complex tasks.
Cette thèse porte sur l’acquisition des formes verbales du passé par deux enfants monolingues francophones filmés entre 1;06 et 4;05 et deux enfants bilingues français-anglais filmés entre 2;06 et 3;07, en interactions naturelles en famille. Nous analysons aussi les productions de six enfants bilingues français-anglais entre 3;11 et 7;08, filmés lors de deux dîners familiaux et de deux sessions narratives. Notre étude s’inscrit dans le cadre des approches basées sur l’usage, qui considèrent l'exposition à la langue comme le principal moteur du développement langagier. Nous cherchons à caractériser les associations entre la morphologie aspectuo-temporelle du passé et l’aspect lexical dans les productions spontanées et narratives des enfants et dans leur input, afin de vérifier les prédictions de l’Hypothèse de l’Aspect dans les productions d’enfants monolingues francophones et bilingues français-anglais. Les deux premières parties de cette thèse présentent le cadre théorique, la méthode adoptée et les corpus choisis pour notre étude. Les résultats montrent que les enfants filmés en interactions naturelles utilisaient d’abord la morphologie verbale du passé presque exclusivement avec les types de procès les plus fréquemment trouvés au passé dans l’input. Ces formes servaient aussi des fonctions temporelles moins diverses que celles identifiées dans l’input. L’usage des formes verbales du passé est également influencé par la dominance linguistique des enfants bilingues, autant en contextes spontanés que narratifs. Des effets de tâche ont également été identifiés, suggérant que les tâches plus complexes menaient les enfants à utiliser les formes verbales du passé avec des fonctions plus restreintes, en particulier dans leur langue non-dominante.
Fichier principal
Vignette du fichier
These_BRUNET_Alice_2021.pdf (16.95 Mo) Télécharger le fichier
Resumefrancais_BRUNET_Alice_2021_annexes.pdf (682.52 Ko) Télécharger le fichier
Origine : Version validée par le jury (STAR)
Format : Autre

Dates et versions

tel-03652250 , version 1 (26-04-2022)

Identifiants

  • HAL Id : tel-03652250 , version 1

Citer

Alice Brunet. Acquisition and use of past tense-aspect morphology by French monolingual and French-English bilingual children : a study of interactions between past morphology and lexical aspect in spontaneous and narrative data across languages. Linguistics. Université de la Sorbonne nouvelle - Paris III, 2021. English. ⟨NNT : 2021PA030108⟩. ⟨tel-03652250⟩
145 Consultations
116 Téléchargements

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More